Urban jungle - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Sofie Noij-Twaalfhoven - WaarBenJij.nu Urban jungle - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Sofie Noij-Twaalfhoven - WaarBenJij.nu

Urban jungle

Door: Nick

Blijf op de hoogte en volg Sofie

29 Januari 2013 | Maleisië, Kuala Lumpur

Urban jungle
Door Nick

28 jan. op terras in Chinatown, KL.
Uitgewaaid en wel, met het zout nog in de ogen, de walletjes weggetrokken van ontspanning, maakten we ons op voor de treintocht door de jungle. Geen nachttrein, maar een dagtrein om het groene oer tafereel te kunnen aanschouwen. We vonden dat het tijd werd om weer wat actiefs te ondernemen. Op naar de jungle, de Taman Negara. Me Tarzan, Sofie Jane. Zo bereidden we ons voor op de 1 dag do it yourself trekking. Onze stop was Jerantut, een dorp van waaruit makkelijk naar het oerwoud af te reizen is.
Het wordt een voorproefje op wat ons qua oerwoud nog te wachten staat in Sumatra, vandaar maar een hapsnap jungle tussendoortje van een dag.

De volgende dag: Na een bijna 3 uur durende longboat tocht met aan de linkerzijde aapjes en de rechterzijde het oeroude woud (oudste ter wereld, iets van 160 miljoen jaar), kwamen we aan bij het centrale punt, van waaruit je trekkings kan doen en kortere activiteiten. Na jungle tochten gedaan te hebben in Vietnam, Thailand en Nepal, bleek deze eendaagse wandeltocht een redelijk bewandeld pad, makkelijk toegankelijk. Letterlijk en figuurlijk. Tenminste, als je gewend bent om tijdens jungletochten rijdend op een olifant met zwarte beren te vechten en tijgers te spotten.
Een verdwaalde vliegende hagedis was het meest angstaanjagende wat we van dichtbij gezien hebben. Wel zagen we nog wat apen die nogal territoriale geluiden uitstootten. Nadat we terug geroepen hadden, had ik ons eigen territorium veiliggesteld, althans, daar gingen we vanuit. Me Tarzan.

Tijdens de jungletocht kwam je over een 250 meter lange touwbrug, wat ons een mooi uitzicht bood over het woud, want het blijft natuurlijk een prachtig en overrompelend schouwspel. Na een wandeling van 4 uurtjes waarbij het zweet toch wel in de bilnaad zat, vonden we het wel welletjes, aten we nog wat en namen we de taxibus terug naar Jerantut, waar ons hostel was. Sofie was 's avonds kreunend van buikkrampen veroordeeld tot een dagje bed in het hostel. Toch hebben we de volgende nacht de nachttrein kunnen nemen naar KL, oftewel Kuala Lumpur. Vanuit de jungle naar de Urban jungle.

Een zoete mix van culturen, gooi Bombay, Istanbul en Beijing in de blender en schenk er een klein scheutje Kuala Lumpur uit. Een gemoedelijke, open stad waar architectuur en miniatuur zich afwisselen. Zo ook de kledingdracht: van kleurrijke, lange, Hindoestaanse gewaden en rode stippen op het voorhoofd, naar zwarte boerka's en hoofddoekjes en van Chinese fashion miniskirts tot westerse zakenoutfits. Het is een stad waar de zoete geur van kretteksigaretten zich vermengt met de hete kip tandori en zure laksa's (Maleisische eetspecialiteit) Natuurlijk hebben we ons de eerste dagen bezig gehouden met de checklist, zoals de lift naar boven in de KL Tower voor een stadsuitzicht, Bird Park voor makkelijk vogel spotten, eten op de Night Market in Little India en T-shirts kopen in Chinatown. Beiden weten we eigenlijk niet hoe we KL moeten definiëren, het heeft van alles een beetje, maar niet iets specifieks uitzonderlijks. Toch voelt een grote stad als dit wel vertrouwd en is de plaatselijke reggae bar altijd fijn voor wat dansbare tunes en een Belgisch biertje. Jaja, ook hier kennen ze Leffe Blond.
Over 2 dagen vervolgt de reis zich naar Penang/Georgetown, de havenplaats waar de Engelse kolonisten zich bepakten met kruiden en specerijen en waar een Chinese enclave aan het strand bivakkeert. De nieuwe bikini is al ingeslagen voor Sofie! Mooi zwart en strak, mmmm.

• 29 Januari 2013 - 08:29

Louise:

Vanaf hier, nog even leve de koningin... je bent op tijd terug neem ik aan voor de kroning?
    Veel plezier... jullie verhalen zijn heeerljk tastbaar... kus <3

• 29 Januari 2013 - 09:00

Sofie Noij-Twaalfhoven:

Thx voor je diehard support! Het aller leukst is namelijk als mensen reageren. Dat zorgt ervoor dat we blijven posten :)

• 29 Januari 2013 - 11:15

Carmen:

Wauw klinkt goed dit allemaal! Zo leuk dat je ook met de foto's op Nicks fb alles kunt volgen samen met dit verhaal. Nieuwe bikini heb je denk ik nodig omdat je inmiddels al bruin en strak bent, zoef? Grrr, haha. Moet je ook een hoofddoekje op in die stad? Zag ik niet op de foto's. Wat wordt de volgende bestemming, na KL?? LIEFS!

• 29 Januari 2013 - 11:36

Rosa:

Wat indrukwekkend allemaal. Zeg wat was tot nu toe het lekkerst wat jullie hebben gegeten?
    Grtjes Roos

• 29 Januari 2013 - 13:52

Cor:

.. en tx voor de update, samen met de FB foto's krijg je een aardig beeld van wat de blagen aan het uitspoken zijn. Ben je ondertussen ook nog aan het schrijven voor je eetdinges Nick?

• 29 Januari 2013 - 15:20

Anskok:

Ik mocht er weer even bij zijn...heerlijk.x

• 30 Januari 2013 - 00:09

Angélique :

Wow wat een heerlijke avonturen allemaal. Kijk uit voor bloedzuigers in de jungle. Sokken aan! Ik vertrek in februari naar Mexico. Geniet lekker daar. X Angélique

• 30 Januari 2013 - 12:01

Lise Anna:

Had ik zomaar een verslag van jullie over t hoofd gezien: schande! Terwijl ik steeds meer mijn draai begin te vinden met ICCO en JongeHonden droom ik af en toe weg bij jullie verhalen. Ik heb mijn zinnen gezet op een reisje naar een van ICCO's regio kantoren (anders kan ik natuurlijk geen gedegen onderzoek doen). Dus wie weet kan ik jullie meeten ergens op Bali! :)

• 31 Januari 2013 - 21:18

Karlijn:

Prachtige, heerlijke en toffe verhalen! Daarbij de foto's en jullie geven het thuisfront een mooi beeld van jullie reis :-) Sturen jullie wat zon deze kant op? Liefs xx